A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа "Інклюзивно-ресурсний центр" Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області

Запитання/відповіді

 

У статті 9 Закону України “Про освіту” визначено три форми здобуття освіти:

- інституційна (очна (денна, вечірня), заочна, дистанційна, мережева);

- індивідуальна (екстернатна, сімейна (домашня), педагогічний патронаж, на робочому місці (на виробництві);

- дуальна.

У цій же статті уточнено, що очна форма здобуття освіти передбачає безпосередню участь здобувача освіти в освітньому процесі; заочна - поєднання очної у вигляді короткочасних сесій і самостійного оволодіння програмою; дистанційна - індивідуалізований процес з використанням інформаційно-комунікаційних технологій; мережева – відбувається за участю різних суб’єктів освітньої діяльності; екстернатна форма передбачає самостійне засвоєння програми здобувачем; сімейна – це організація освітнього процесу самими батьками; педагогічний патронаж - організація освітнього процесу педагогічними працівниками для здобувачів, які потребують такої форми через психофізичний стан чи з інших причин; дуальна – здобуття освіти у закладі освіти поєднується з навчанням на робочому місці.

Про те, кому із здобувачів освіти підходить індивідуальна форма здобуття освіти і як її організувати, можна познайомитися у статті на сайті НУШ за посиланням: https://nus.org.ua/articles/indyvidualne-navchannya-komu-pidhodyt-i-yak-organizuvaty/

 

 

Зазначимо відразу – ні, ніякого дозволу щодо організації інклюзивного навчання дитини з ООП в інклюзивному класі чи групі - ні у директора закладу, ні у відділі чи управлінні освіти, ні у засновника брати не потрібно. Якщо батьки мають висновок інклюзивно-ресурсного центру (далі – ІРЦ), вони подають заяву керівнику закладу освіти про зарахування їхньої дитини з ООП до інклюзивного класу/групи та додають висновок ІРЦ.

На підставі заяви батьків та висновку ІРЦ директор закладу освіти організовує для дитини з ООП інклюзивне навчання. Такий порядок відкриття інклюзивного класу/групи передбачений:

1) підпунктом 2 пункту 2 статті 20 Закону України “Про освіту”, в якому зазначено: «У разі звернення особи з особливими освітніми потребами або її батьків заклад освіти утворює інклюзивний клас/групу в обов’язковому порядку»;

2) абзацом 1 п.1. статті 12 Закону України "Про повну загальну середню освіту": «У разі звернення батьків дитини з особливими освітніми потребами інклюзивний клас утворюється в обов’язковому порядку»;

3) пунктом 3 статті 12 Закону України "Про дошкільну освіту": «Для задоволення освітніх, соціальних потреб, організації корекційно-розвиткової роботи у складі закладів дошкільної освіти на підставі письмового звернення батьків або законних представників особи з особливими освітніми потребами в обов’язковому порядку утворюються інклюзивні та/або спеціальні групи для виховання і навчання дітей з особливими освітніми потребами.»;

4) пунктом 5 Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15.09.2021 № 957, де зазначено, що «керівник закладу освіти на підставі заяви одного з батьків (інших законних представників) учня та висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, що надається ІРЦ, утворює інклюзивний клас та організовує інклюзивне навчання з урахуванням рівня підтримки, рекомендованого ІРЦ».

Після організації інклюзивного класу/групи керівник закладу освіти зобов’язаний повідомити засновника, або уповноважений ним орган управління освітою про інклюзивні клас/групу, учнів з ООП у закладі освіти та їхні потреби.

У абзаці 7 пункту 2 статті 25 Закону України “Про освіту” передбачено, що «засновник забезпечує створення у закладі освіти інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування».

Інклюзивне навчання, відповідно до Закону України “Про освіту” - це система освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників.

Універсальний дизайн - це дизайн предметів, навколишнього середовища, освітніх програм та послуг, що забезпечує їх максимальну придатність для використання всіма особами без необхідної адаптації чи спеціального дизайну.

Розумне пристосування – це запровадження необхідних модифікацій і адаптацій з метою забезпечення реалізації особами з ООП конституційного права на освіту нарівні з іншими особами.

Пунктом 3 Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти передбачено, що органи державної влади, органи місцевого самоврядування та заклади освіти для здобувачів освіти з ООП створюють умови для навчання їх на рівні з іншими здобувачами шляхом:

- забезпечення належного фінансового, кадрового, матеріально-технічного, методичного забезпечення закладів освіти;

- підвезення учнів до закладів освіти;

- забезпечення доступності території закладів освіти, будівель, споруд та приміщень для учнів, забезпечення універсального дизайну закладів освіти;

забезпечення необхідними допоміжними засобами для навчання, що дають змогу опанувати освітню програму, відповідно до Порядку забезпечення допоміжними засобами для навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах освіти, затвердженого поставою КМУ від 09.12.2020 № 1289;

- облаштування та обладнання ресурсної кімнати та медіатеки.

 

Відповідно до пункту 2 розділу ІІ Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 08.06.2018 № 609 (https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0609729-18#Text ) на постійній основі до складу Команди супроводу входять батьки дитини з ООП. Серед завдань Команди супроводу є розроблення індивідуальної програми розвитку (далі-ІПР) для кожної дитини з ООП та моніторинг її виконання з метою коригування та визначення динаміки розвитку дитини.

ІПР - це документ, що забезпечує індивідуалізацію навчання особи з особливими освітніми потребами, закріплює перелік необхідних психолого-педагогічних, корекційних потреб/послуг для розвитку дитини та розробляється групою фахівців з обов’язковим залученням батьків дитини з метою визначення конкретних навчальних стратегій і підходів до навчання (п.10 ст.1 Закону України “Про освіту”).

ІПР складається на основі Висновку ІРЦ протягом двох тижнів, підписується всіма членами команди, одним з батьків (іншим законним представником) учня та затверджується керівником закладу освіти (пункт 10 «Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти», затвердженого постановою КМУ від 15 вересня 2021 р. № 957).

У разі виникнення труднощів у реалізації ІПР, Команда супроводу звертається до фахівців ІРЦ щодо надання методичної допомоги (пункт 6 розділу УІІ Примірного положення про команду супроводу).

 

Пунктом 3 статті 12 Закону України "Про дошкільну освіту" передбачено, що «діти з особливими освітніми потребами можуть перебувати до семи (восьми) років у спеціальних закладах дошкільної освіти (групах) та інклюзивних групах закладів дошкільної освіти».

Пунктом 5 статті 12 Закону України “Про освіту” передбачено, що «особи з особливими освітніми потребами можуть розпочинати здобуття початкової освіти з іншого віку, а тривалість здобуття ними початкової та базової середньої освіти може бути подовжена з доповненням освітньої програми корекційно-розвитковим складником.»

А відповідно до підпункту 1 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 23.04.2003 № 585 «Про встановлення тривалості здобуття повної загальної середньої освіти особами з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти» тривалість здобуття повної загальної середньої освіти особами з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних класах, може бути продовжена на один рік на рівні початкової освіти та/або на один рік на рівні базової середньої освіти відповідно до індивідуальної освітньої траєкторії.

У цій же постанові визначено, що потреба щодо продовження тривалості навчання визначається командою психолого-педагогічного супроводу не пізніше ніж за півроку до завершення навчання, що зазначається в протоколі засідання, та є підставою звернення до ІРЦ для повторної комплексної оцінки розвитку дитини.

На підставі висновку про повторну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, виданого ІРЦ, та заяви одного з батьків (іншого законного представника) дитини рішення про продовження тривалості навчання приймається педагогічною радою та вводиться в дію наказом керівника закладу освіти.

Тож тривалість навчання дитини з ООП може бути, у разі потреби, збільшеною на один рік у початковій школі, та на один рік у базовій школі, крім того, може бути розпочате навчання у початковій школі з семи чи восьми років.

Слід зазначити, що продовження тривалості навчання може бути організовано у початковій школі у будь-якому з 1-4 класів, у базовій – у будь-якому з 5-9 класів.

Відповідно до Закону України «Про соціальні послуги» та згідно з пунктом 18 Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти діти, які мають порушення опорно-рухового апарату та пересуваються на кріслах колісних або мають порушення зору, слуху можуть отримувати соціальні послуги щодо фізичного супроводу та перекладу жестовою мовою. Керівник закладу освіти створює умови для надання цих послуг на підстави заяви батьків здобувача освіти.

Послуги супроводу в інклюзивному навчанні (асистент дитини) та перекладу жестовою мовою надаються соціальними працівниками відповідно до Закону України «Про соціальні послуги» за кошти місцевого бюджету. Батьки теж мають право забезпечувати фізичний супровід своєї дитини у якості соціального робітника.

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень