A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа "Інклюзивно-ресурсний центр" Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області

ЗНАКИ «БІЛЬШЕ», «МЕНШЕ», «ДОРІВНЮЄ»: ЯК ПОЯСНИТИ ДИТИНІ?

Дата: 26.04.2024 15:17
Кількість переглядів: 4

ЗНАКИ «БІЛЬШЕ», «МЕНШЕ», «ДОРІВНЮЄ»: ЯК ПОЯСНИТИ ДИТИНІ?

Порівняння є важливою математичною навичкою, основою для розвитку в дітей гнучкого розуміння чисел, числових виразів та опанування логіки.  Що значить «розуміти число»? Це означає вміти розпізнавати число, правильно визначати його значення та зв'язок з іншими числами. Для порівняння значень у математиці використовують знаки: рівності (=), «більше» (>) та «менше» (<). Ми готуємо дитину до розуміння понять «більше», «менше», «однакове» ще змалечку. Але на етапі, коли дитина вчиться рахувати, поступово використовуємо ці поняття у межах математичних операцій порівняння. Згодом навчаємо дитину власне математичних знаків. Отож, з’ясуймо, як презентувати дитині знаки «більше», «менше», «дорівнює» та допомогти навчитися не плутати їх.

Що таке знак рівності?

Знак рівності (=) – це математичний символ, який використовують для позначення однакових значень. Позначається двома горизонтальними коротенькими відрізками, написаними один над одним. Знак рівності означає, що по різні сторони від нього числа або значення виразів є однаковими, тобто рівними між собою. Для прикладу:

 2 + 1 = 3. Значення виразу 2 + 1 це 3. Отже, 3 = 3.

Слід звернути увагу ось на що. Може здатися, що в наведеному прикладі 2 + 3 розглядається як певна проблема, а результат розв’язання цієї проблеми записується по іншу сторону від знака рівності. Але насправді основне призначення знака рівності – показувати, що два значення по обидві сторони від «дорівнює» є рівними між собою. Звідси і його назва. Це як шальки вагів. Ми можемо покласти на одну шальку 1 кг каміння, а на іншу – 1 кг вати. Візуально вони дуже різні, але шальки вагів стоятимуть рівно. Те саме й зі знаком рівності. Яким би чином ми не записували числа чи вирази по обидві сторони від знака рівності, їхнє значення має бути однаковим. Тому в наведеному вище прикладі розмістити знак рівності можна й так: 3 = 2 + 1. Важливо, щоб діти від початку сприймали знак рівності саме так. Тоді їм надалі буде легше зрозуміти складніші рівняння. Для цього треба постійно повторювати, що по обидві сторони від знака рівності значення однакове, 3 має таке ж значення як 2 + 1. Фраза «має таке саме значення» має звучати часто. Ознайомити дитину зі знаком рівності варто за допомогою образного прикладу, який асоціюється з рівністю. Для цього можна скористатися намальованими вагами зі знаком рівності посередині.

Як ознайомити дитину із знаком рівності?

1. Намалюйте на аркуші (дошці чи навчальному планшеті, на якому зручно стирати й писати знову) ваги із знаком рівності посередині. Згодом образ ваг уже не треба буде використовувати. Достатньо буде невеликого аркуша паперу чи картону з написаним знаком рівності. Ваги закарбують у пам’яті дитини образ рівності. Розкажіть дитині, що ваги –  це знак рівності, який допомагатиме показати, що щось рівне чомусь іншому. Поясніть, що знак рівності пишеться як дві паралельні короткі лінії. Запропонуйте дитині спробувати написати такий знак самостійно.

2. Покладіть по обидві сторони від знака рівності по 2 однакові кубики. Поясніть, що це значить. Повторіть з іншими предметами. Дайте дитині змогу попрактикуватися: самотужки скласти однакові вежі, намалювати однакову кількість кружечків тощо.

3. Покладіть декілька предметів по одну сторону, попросіть дитину намалювати відповідну кількість паличок чи кружечків по іншу.

4. Тепер уже можна писати число цифрою по один бік, і нехай дитина доставить кубики по інший бік. Старайтеся під час різних завдань писати по різні сторони від знака рівності.

Згодом, коли дитина ознайомиться з арифметичними діями, вона легко зрозуміє, де і як писати й використовувати знак рівності у виразах на додавання та віднімання.

 

Як пояснити дитині знаки «більше» та «менше»?

Якщо в результаті порівняння ми з'ясуємо, що два значення не є рівними між собою, то знак рівності між ними використовувати не можна.Коли ми порівнюємо між собою дві групи предметів, що мають різну їх  кількість, чи два числа, то порівнюємо їхнє значення, маючи на увазі, що одне число є більшим або меншим за інше.

4 є більшим, ніж 2;

1 є меншим, ніж 5.

Замість того, щоб писати такі довгі фрази словами – «є більшим, ніж», «є меншим, ніж» –  у математиці використовують спеціальні знаки: «більше»  (>) та «менше» (<).

У знака «більше» гострий ніс дивиться вправо. У знака «менше» гострий ніс  дивиться вліво.

Діти здебільшого не мають клопоту щодо розуміння того, як визначити, де більше, а де менше значення. Плутанина переважно стосується використання власне знаків, адже вони однакові, тільки дивляться в різні боки.

Найперше поясніть дитині, що в математиці ми порівнюємо значення зліва направо (так само, як пишемо та читаємо). І якщо значення, яке стоїть лівіше, є більшим, значить, слід використовувати знак «більше», якщо лівіше стоїть менше число, то пишемо знак «менше». Щоб відрізнити знаки «більше» і «менше» один від одного та не плутати їх, запропонуйте дитині декілька способів запам’ятовування.

4 лайфхаки, щоб легко запам’ятати, у яку сторону пишуться знаки «більше» та «менше»:

Крапочки.  Знаки «більше» та «менше» мають з одного боку дві вершини, а з іншого – одну. Біля більшого числа треба поставити 2 крапки, а біля меншого – 1 крапку. Запам’ятати це можна легко, бо 2 більше, ніж 1. З’єднавши крапки між собою,  отримаємо потрібний знак.

Крокодил. Уявляємо, що знаки «більше»/«менше» – це паща крокодила. Крокодил дуже голодний, тому розкриває пащу в ту сторону, де більше значення. Класного ненажерливого крокодила, який допоможе запам’ятати, як правильно порівнювати у математиці, можна виготовити разом із дитиною власноруч. Не забудьте додати зуби та очі. Дитина буде у захваті.

Пташка. Знаки «більше»/«менше» схожі на дзьобик пташки. Якщо пташка голодна, то вона дзьобик розкриває, якщо сита, то дзьобик закритий. Можна уявляти відкритий дзьобик пташки, який завжди дивиться на більше число. Або ж – ситу пташку із закритим дзьобиком, який спрямований на менше число.

4 і 7. Якщо уявити невеличку рисочку на нижній стороні знака «більше», то він стає схожим на цифру 7, а знак «менше» – на цифру 4. 7 більше, ніж 4, тому якщо треба використати знак «більше», то вибираємо знак, схожий на 7.

Пропонуйте дитині різні завдання та вправи для порівняння чисел:

Для малят, які вчаться рахувати, чудово підійдуть картки з малюнками на порівняння кількості.

Дитині, яка добре володіє числами до 10, варто запропонувати завдання, у якому треба розставити знаки «більше», «менше», «дорівнює». Завдання можна завантажити або ж виконати онлайн.

«Числові ваги»: завдання, яке потренує навичку порівнювати числа у межах 10.

Поміркуйте над незвичним судоку, побудованим за принципом нерівності.

Завдання на порівняння, які дадуть змогу попрактикуватися використовувати математичні знаки «більше», «менше», «дорівнює», можуть бути різними й мати неоднакову складність. Для дошкільнят починайте з найпростіших завдань: порівнюйте разом кількість предметів і найменші числа, а учням та ученицям пропонуйте порівнювати вирази різної складності.

 

Матеріал з інтернету, авторка: Наталка Бачко, фахівчиня з домашнього навчання


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень