A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа "Інклюзивно-ресурсний центр" Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області

Новини

Дата: від до Скинути

Методика Штайнера

За методикою Штайнера лікування будь-яких порушень мовлення слід починати із вправ на рівновагу й орієнтацію в просторі, тренування спритності дитини, її ніг, рук, пальців. «Розум дитини знаходить¬ся на кінчиках її пальців», — неодноразово наголошував В. А. Сухомлинський. Для орієнтації в просторі людина повинна мати запас знань, що здобуваються в спільному й особистому досвіді, за допомогою якого вона формує образно-понятійну основу своєї життєдіяльності. Дитина — це частина світу, вона відображає все, що відбувається навколо неї. На етапі розвитку сучасного суспільства можна спостерігати проблему просторової орієнтації і в дітей, які відвідують масові навчальні заклади. Через певні причини в цих дітей спостерігають труднощі в набутті навичок читання й письма. Дошкільнятам зазвичай складно переходити від усного до писемного мовлення. Адже в процесі письма потрібно розподіляти увагу між технічною, орфографічною та розумовою операціями. Крім того, необхідно мати розвинену координацію та дрібну моторику м’язів рук, уміти орієнтуватися в просторі. Як правило, дитина спершу промовляє слово пошепки (або подумки), а вже потім записує. Тому особливо складно тим дошкільникам, які мають певні проблеми з мовленням. Помилки на початковому етапі навчання грамоти та письма трапляються і в дітей, мовлення яких розвивається без відхилень. Успішне опанування письма передбачає вміння дитини вільно орієнтуватися в просторі, розуміння основних просторових понять. Орієнтування в просторі — це комплексний процес, що складається з симультанного зорового сприймання, диференційованих рухів очей, вестибулярного аналізу й синтезу, а також кінестетичних сигналів, що йдуть від головної руки, забезпечуючи асиметричне сприймання простору (О. Лурія). Зорова орієнтація в просторі — найпізніша та більш згорнута форма просторового сприймання. За багатьма дослідженнями, у дітей, які відвідують масову школу, зорово-просторове сприймання істотно не страждає. Однак спостерігаються труднощі просторової орієнтації у всіх просторових напрямках, змішування понять «управо — уліво», «уверх — униз», «попереду — позаду», «над — під», утруднення у виконанні просторово організованих рухів. Зниження рівня мовленнєвого розвитку та здатності виділяти й усвідомлювати просторові ознаки предметного світу призводить до істотного відставання в оволодінні просторовими вербально-понятійними позначеннями. Особливо чітко це виявляється в експресивному мовленні. Діти майже не використовують при¬йменники «над», «між», прикметники «широкий», «вузький», «товстий», «тонкий», прислівники «попереду», «позаду», часто замінюють їх або застосовують неправильно. На думку багатьох дослідників, порушення вербалізації просторових уявлень значно впливають на механізм уміння читати. Причому рівень мовленнєвого розвитку не є визначальним чинником в опануванні понять «управо» — «уліво». У багатьох випадках, особливо під час пере¬учування лівші або в дітей зі змішаною домі¬нантою, спостерігаються специфічні труднощі у формуванні просторових уявлень, змішування правої та лівої сторін. Як правило, розрізнення поняття «вправо» та «вліво» формується до 6 років. Належна сформованість просторових уявлень — це необхідна передумова розрізнення та засвоєння літер дитиною. У лівші, в якого немає порушень читання, в процесі еволюції виникають механізми, які компенсують латеральну властивість. Отже, саме несформованість просторових уявлень, що спостерігається під час переучування лівші та у дітей зі змішаною домінантою, призводить до порушення читання. Сформувати й закріпити в дітей необхідні навички та запобігти виникненню помилок на письмі допоможуть спеціальні вправи. Розвиток просторових навичок у вальдорській педагогіці має бути систематичним, проте у вітчизняній галузі цьому питанню не приділяють належної уваги. Спеціальні посібники не виходять друком. З’являються посібники, які допомагають розвивати мислення, пам’ять, увагу, і лише частково можуть сприяти розвитку просторових процесів.

09:59 10.03.2023

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень