Творчі здібності дитини
Що ж таке «творчі здібності» або «креативність»?
Це здатність дивуватися і пізнавати, вміння знаходити рішення в нестандартних ситуаціях; це спрямованість на відкриття нового і здатність глибокого усвідомлення досвіду.
Передумови розвитку творчої особистості виникають у дитини дуже рано, але навіть ті елементи якостей творчої особистості, які можуть бути сформовані в дошкільному дитинстві зустрічаються у дітей не так часто.
Розвиток творчої особистості не відбувається самостійно, а потребує особливої уваги.
Краща підготовка до майбутнього:
– формування у малюка внутрішнього комфорту,
– безстрашність перед новими кроками,
– відчуття повноти життя.
Звичайно, треба вчити і виховувати дітей, але так, щоб вони могли:
– зберегти відчуття власної волі,
– власного вибору і творчості.
Найчастіше ми намагаємося уявити світ радісним і постійним: ось він сам, ось і люблячі його батьки і т.д. Але світ складається з суперечностей, протилежностей:
– поруч з радістю – горе
– поруч з життям – смерть і т.д.
Дитина, яка звикла бачити тільки одне хороше або погане губиться в новій несподіваній ситуації, не може знайти вихід.
Мислення, що дозволяє сприймати світ у його суперечностях і знаходити вихід з них – вияв творчої уяви. Це основа для розвитку особистості, як відношення до нашого мінливого життя.
Першим кроком до успішного розвитку творчих здібностей є ранній фізичний розвиток малюка.
Другою важливою умовою розвитку творчих здібностей дитини є створення обстановки, що випереджає розвиток дітей.
Необхідно, наскільки це можливо заздалегідь оточити таким середовищем і такою системою відносин, які стимулювали б його найрізноманітнішу творчу діяльність і поволі розвивали б в ньому саме те, що у відповідний момент здатне найбільш ефективно розвиватися.
Третє, надзвичайно важливе, умова ефективного розвитку творчих здібностей випливає з самого характеру творчого процесу, який вимагає максимальної напруги сил.
Здібності розвиваються тим успішніше, чим частіше у своїй діяльності людина добирається «до стелі» своїх можливостей і поступово піднімає цю стелю все вище і вище.
Процес пізнання світу в цей час йде дуже інтенсивно, але скористатися досвідом дорослих малюк не може, так як пояснити такому маленькому ще нічого не можна.
Наприклад:
У дитини закотився далеко під диван м’яч. Батьки не повинні поспішати дістати йому цю іграшку з-під дивана, якщо дитина може вирішити це завдання сама.
Четверте умова успішного розвитку творчих здібностей полягає в:
– наданні дитині великої свободи,
– у виборі діяльності,
– у чергуванні справ,
– в тривалості занять одною якою-небудь справою,
– у виборі способів і т.д.
Тоді бажання дитини, її інтерес, емоційний підйом послужать надійною гарантією того, що вже більше напруження розуму не призведе до перевтоми, і піде дитині на користь.
Але надання дитині такої свободи не виключає, а, навпаки, передбачає:
– ненав’язливу,
– розумну,
– доброзичливу допомогу дорослих
Це і є п’ята умова успішного розвитку творчих здібностей.
Найголовніше тут – не перетворювати свободу у вседозволеність, а допомогу в підказку. На жаль, підказка – поширений серед батьків спосіб «допомоги» дітям, але вона тільки шкодить справі.