Читацький щоденник
Багато батьків намагаються прищепити любов до читання з раннього дитинства. Звичайно, як добре як син чи донька швидко читає та обганяє своїх однолітків.
Однак часто читання у багатьох дітей викликає невдоволення, вони просто не хочуть читати та не цікавляться книгами.
Для цього багато вчителів з літератури пропонують зробити читацький щоденник, який зробить цей процес цікавим та захоплюючим. Дитячі психологи стверджують, що щоденник є необхідною річчю.
Він полегшить читання, у нього дитина зможе записувати всі прочитані розповіді, починаючи з раннього дитинства, а надалі він стане його гордістю та приємним спогадом.
Головна мета ведення Читацького щоденника - НЕ навантажити дитину і батьків додатковою роботою, а навчити робити висновки і розвивати культуру читача.
Отже, що дає читацький щоденник, а саме чому він вчить дитину:
- Він допомагає правильно зрозуміти головну думку прочитаного оповідання.
- За його допомогою дитина вчиться правильно переказувати, висловлювати свої думки, грамотно говорити.
- У нього покращується пам'ять, він аналізує твір і самостійно робить висновок.
- Запам'ятовує прочитані твори та їх авторів. Прочитавши, обміркувавши, записавши, ви застосували всі формати запам’ятовування інформації. Як відомо, пам’ять доволі легко натренувати.
- Він розвиває читацькі навички та культуру читача. Книги не губляться в глибинах розуму. Книга стає на поличку пам’яті з усіма закладками, висновками, ідеями щодо неї.
- Безперервний пошук цікавинок. Шукаючи сим воли чи цікаві факти про книгу, читання стає детективною грою. І ви, як Шерлок, по пазлам складаєте сюжет.
Але насправді читацький щоденник корисно вести і в дорослому віці. Розповімо, які розділи там мають бути.
1. Назва книги.
2. Автор. Тут можна зазначити не лише ім’я та прізвище, а й пошукати цікаві факти з життя письменника. Біографії деяких авторів можуть бути не менш захопливі, ніж самі книги.
3. Головні герої. Зазначте не лише імена, а й опишіть їх.
4. Сюжет. Яка головна думка книжки? Про що вона?
5. Власні роздуми щодо сюжету. Чи сподобався вам сюжет? Що би ще ви хотіли додати?
6. Роздуми стосовно позицій героїв. Чи імпонує вам поведінка героїв у книзі?
7. Обміркуйте, що вам сподобалось, а з чим не погоджуєтесь. Активне читання — це вміння критикувати, аналізувати прочитане.
8. Цитати. Їх можна виділити в тексті електронному чи друкованому або прописати в щоденнику.
9. Шукайте символи, помічайте їх. Будь-яка подія в книзі не просто так. Виписавши символи творів, ви зможете вести дискусії в компанії друзів, обговорюючи прочитане.
10. Робіть замальовки. Схеми, графіки, асоціації, які доповнюють текстовий матеріал, завжди позитивно впливають на можливості пам‘яті.
З наповненням щоденника ми розібралися. Тепер щодо того, яким він має бути.
Звичайно, у часи цифрових технологій перше що може припасти на думку — google або trello-таблиці. Звісно, це зручно, завжди під рукою і не займає місця.
Однак, пишучи від руки та роблячи власні замальовки, ви отримуєте справжній контакт із книгою і її осмисленням.
***
Заповнювати щоденник варто регулярно. Вносити до нього художню, наукову, нон-фікшн літературу. Через деякий час ваше розуміння літератури покращиться. Ви отримаєте навички виокремлення головного від другорядного і навчитесь читанню між рядків.
А головне, читання і обговорення книг принесе нові, незабутні враження і задоволення.