A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа "Інклюзивно-ресурсний центр" Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області

РОЗВИТОК МИСЛЕННЯ У ДІТЕЙ

Дата: 17.03.2025 16:03
Кількість переглядів: 8

Фото без опису

ЩО ТАКЕ ЛОГІЧНЕ МИСЛЕННЯ?

Логічне мислення визначають, як здатність до аналізу ситуації, події чи явища та здатність до раціонального прогнозування майбутнього. Логічне мислення є близьким до критичного, адже закладає основу для комплексного бачення та розуміння реальності. Водночас воно також вимагає певного володіння навичкою абстрактного мислення, вміння аналізувати, порівнювати та інтерпретувати інформацію.

НАВІЩО РОЗВИВАТИ ЛОГІЧНЕ МИСЛЕННЯ В ДИТИНИ?

Ми вже знаємо, що логічне мислення засноване на декількох розумових операціях, а саме — аналізуванні, порівнянні, синтезі та абстрагуванні. Коли дитина починає впізнавати обличчя рідних або розрізняє кольори — це вже є простими, але впевненими ознаками логічного мислення. Адже для цього дитина має вміти аналізувати, порівнювати та робити висновки.

Коли дитина складає пазл, вона також мислить логічно. Наша мета в тренуванні логічного мислення — навчити дитину взаємодіяти так само послідовно та системно, але не з частинками пазлу, а з поняттями, явищами, історіями та подіями.

Розвивати логічне мислення в дошкільному віці та під час молодшої школи значить зробити видимим процес аналізу, порівняння та виснування, а також — навчити дитину мислити абстрактно.

Логічне мислення не лише закладає раціональність та послідовність в особистість дитини, а й лягає в основу її здатності до креативного та продуктивного мислення. Логічне мислення в цьому випадку посилює креативність, оригінальність та винахідливість.

КОЛИ РОЗВИВАТИ ЛОГІЧНЕ МИСЛЕННЯ В ДІТЕЙ?

До 7 років дитина найбільш активно накопичує досвід і знання, а з початком школи до емоцій та знань про світ додається інтенсивний досвід соціалізації. Усе це свідчить про стрімкий розвиток дитячої психіки та когнітивних можливостей, і саме тому цей час експерти вважають найкращим для розвитку логічного мислення.

Розвивати у дитини логічне мислення до 4–5 років експерти вважають зайвим, адже це лише перевантажуватиме. Водночас не варто і відкладати цей процес до початку середньої школи, адже на той час дитина вже мусить вміти вправно користуватися навичкою абстрактного мислення, синтезу та аналізу, щоби встигати за шкільною програмою.

Кожна дитина індивідуальна, і тому лише батьки та фахівці можуть визначити оптимальний час, однак у середньому найкращим віком для старту розвитку логічного мислення вважають 5–7 років.

ЯК РОЗВИВАТИ ЛОГІЧНЕ МИСЛЕННЯ В ДІТЕЙ РІЗНОГО ВІКУ В ПОВСЯКДЕННІ

Існує безліч способів навчити дитину вибудовувати логічні зв’язки та шукати нові рішення. Серед них і спеціальні (наприклад, ігри, у тому числі настільні, загадки, головоломки, розвивальні ілюстровані книжки без текстів (віммельбухи)), і повсякденні.

 Ми розглянемо всі можливості. Побутові способи розвивати логічне мислення є водночас легкими та дуже ефективними. Оскільки вони напряму стосуються реальності й не потребують сильного абстрагування, ви можете починати з них. Ось лише кілька прикладів про те, як інтегрувати логіку в повсякденне життя дитини:

Коли будете в крамниці, запитайте в дитини, який товар вона вибрала б, якби сама робила покупки. Ставлячи уточнюючі запитання, обговоріть переваги його вибору та його можливі недоліки. Якщо вік дозволяє, окремо обговоріть із дитиною відмінності в цінах на різні варіанти одного продукту.

Коли будете в поліклініці, запитайте в дитини, як, на її думку, починається хвороба. Простими словами поясніть їй логічні ланцюжки, що утворюються при хворобі, розкажіть, як віруси та бактерії чинять проблеми, і як лімфатична система та цілий організм чинить запеклий спротив чужинцям.

Під час відвідання пошти, покажіть дитині, як саме ви відправляєте або приймаєте поштове відправлення. Також можете пояснити, у який спосіб працює поштова адреса та індекс (номер відділення). Продовжити цю лінію можна, відправивши з відпустки додому листівку або лист.

Під час прогулянок ви можете обговорювати погоду. Почніть із найпростішого: як дитина відчуває: чи зараз тепло, чи прохолодно, чи волого, чи сухо. Запитайте її, чому, на її думку, сьогодні саме така погода: «Дощ, бо зараз осінь та небо хмарне. Спека — бо це літо та на небі ані хмаринки». Важливо не лише утворювати нові зв’язки між кліматичними явищами та сезонами, а звертатися до найближчої реальності: «Вчора був дощ, тому сьогодні вулиця мокра. А завтра буде сонце, і земля буде суха». Ви також можете запитувати у дитини про її психологічний стан через метафору погоди. Почніть із себе, проасоціювавши свій настрій з будь-якою погодою, та поясніть свій вибір.

З прикладів видно, що приводом до ненав’язливого та цікавого навчання логіці може бути будь-яка життєва подія: від приготування вечері до відзначення бабусиного дня народження. Експериментуйте та спілкуйтеся з дитиною в деталях про речі, які ви проживаєте разом. Це найлегше, але чи не найкраще сприяє розвитку логічного мислення. Для розвитку логічного мислення також можна використовувати математичні вправи та вправи з програмування.

 

Матеріал з інтернету.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень