Принципи побудови програми допомоги дітям із СДУГ. Організація часу. Правила.
Організація часу.
Режим дня.
Все життя гіперактивної дитини має підкорятися певному режиму дня. Режим важливий всім дітей, але гіперактивного дитини він важливий подвійно. Залишки регуляторних механізмів можуть працювати лише за умов максимальної впорядкованості. Вироблення соціальних та культурних навичок («правильних звичок») відбувається лише тоді, коли всі необхідне робиться в один і той же час, день у день.
Найкращий час для роботи.
Вихователі дитячих садків, шкільні вчителі, батьки повинні пам'ятати, що дитина краща всього працює на початку дня і на початку уроку або заняття, найгірше він засвоює матеріал наприкінці дня чи наприкінці уроку.
Розклад у картинках (розпорядок дня).
Для ефективної організації часу добре підходить розклад у картинках. Його можна розмістити на спеціально вибраному, «видному» місці. Також можна використовувати спеціальний альбом з велькро-смужками. На ці смуги прикріплюватимуться картки, зі зворотного боку яких теж наклеєний шматочок велькро. Таким чином, картинки та їх послідовність можна міняти щодня. У такому альбомі або на стенді в потрібній послідовності розташовуються види діяльності, ігри та заняття. Для того щоб дітям було легше сприймати інформацію, на картках пишуться не тільки
лова, але й малюються картинки чи всім зрозумілі символи. Розклад у картинках дуже добре організовує діяльність дитини.
Заздалегідь обговорені правила.
Озвучити правило поведінки.
Коли ви пропонуєте дитині виконати те чи інше завдання, обов'язково потрібно попросити його "озвучити" що і коли треба зробити і яким чином. Якщо дитина вже вміє писати, вона може скласти список правил виконання завдання та також вивісити їх на чільне місце. Якщо у процесі виконання цього завдання якесь правило буде порушено, батько без зайвих слів та напруги може вказати йому ці правила.
Правила перед початком роботи.
Не рекомендується читати своїм дітям взагалі, а особливо гіперактивним, довгі нотації. Вони все одно не будуть вислухані до кінця. Краще пояснити дитині, що за виконання встановлених правил він отримає заохочення. За невиконання правил найбільш доцільним позбавлятиме дитини певних переваг або ж можливості зайнятися тим, що їй цікаво.
Короткість інструкції.
Усі інструкції, що пред'являються гіперактивній дитині, повинні бути чіткими та короткими, що складаються лише з 10 слів. В іншому випадку дитина цю інструкцію не зрозуміє, запам'ятає і не слідуватиме їй. Даючи інструкцію, потрібно також враховувати невміння дитини вислуховувати до кінця, невміння тривалий час підкорятися груповим правилам, швидку стомлюваність.