ОРГАНІЗАЦІЯ РОЗПОРЯДКУ ДНЯ ДЛЯ ДИТИНИ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ (ООП)
Організація розпорядку дня для дитини з особливими освітніми потребами (ООП) має вирішальне значення для її емоційного, когнітивного та поведінкового розвитку. Чіткий, передбачуваний і структурований день допомагає дитині почуватися в безпеці, знижує тривожність, підвищує здатність до навчання і саморегуляції.
✅ Мета організації розпорядку дня
- Створити стабільне та безпечне середовище
- Сформувати звички та навички самостійності
- Зменшити прояви поведінкових труднощів
- Підвищити ефективність занять і терапії
📋 Основні принципи організації дня для дитини з ООП
- Передбачуваність – щоденні події відбуваються в однаковій послідовності.
- Візуальна підтримка – розклад у вигляді картинок, піктограм, годинника.
- Чітке чергування активності та відпочинку.
- Час на сенсорні паузи (гімнастика, гойдалка, обійми, масаж тощо).
- Врахування індивідуальних потреб – сенсорні, мовленнєві, поведінкові.
- Гнучкість – можливість адаптації розкладу в разі зміни самопочуття.
- Повторюваність дій – формування навичок через рутину.
🕒 Приклад розпорядку дня для дошкільника з ООП
Час |
Діяльність |
Мета/Коментар |
08:00–08:30 |
Прокидання, ранкові процедури |
Використовуємо піктограми: вмився → одягнувся → поснідав |
08:30–09:00 |
Сніданок |
Залучати до сервірування столу, самостійного їдання |
09:00–09:30 |
Сенсорна зарядка |
Руханка, м’ячики, балансування – підготовка до занять |
09:30–10:00 |
Освітнє заняття |
Розвиток мовлення, мислення – коротке, 10–15 хв блоками |
10:00–10:15 |
Перерва, вільна гра |
Саморегуляція, розвантаження |
10:15–11:00 |
Прогулянка |
Спостереження, досліди, розвиток моторики |
11:00–11:30 |
Художньо-продуктивна діяльність |
Аплікація, ліплення, малювання – розвиток моторики і мовлення |
11:30–12:00 |
Обід |
Навички культури поведінки |
12:00–14:00 |
Денний сон / тиха година |
Відновлення сил, зменшення сенсорного перенавантаження |
14:00–14:30 |
Полуденок |
Самообслуговування |
14:30–15:00 |
Спільна гра з дорослим |
Комунікація, соціальні навички, сюжетна гра |
15:00–15:30 |
Терапевтична діяльність (логопед/психолог) |
Адаптована тривалість, за потребою |
15:30–16:30 |
Прогулянка / сенсорна пауза |
Заохочення руху та заспокоєння |
17:00–18:00 |
Вечеря, вільний час із родиною |
Розвиток мовлення, емоційний контакт, ігри |
19:00–20:00 |
Підготовка до сну |
Ритуали: ванна → піжама → книга → тиха музика |
Ось два текстові варіанти візуального розкладу:
🟦 Варіант 1 — Таблиця (для друку або ламінування)
Час |
Діяльність |
Зображення (піктограма) |
08:00 |
Прокидання |
🛏️ |
08:30 |
Сніданок |
🍽️ |
09:00 |
Зарядка |
🤸 |
09:30 |
Заняття з дорослим |
📚 |
10:00 |
Вільна гра |
🧸 |
10:30 |
Прогулянка |
🌳 |
11:30 |
Малювання / аплікація |
🎨 |
12:00 |
Обід |
🍲 |
12:30 |
Денний сон |
😴 |
14:30 |
Полуденок |
🍎 |
15:00 |
Гра з дорослим |
👩👧 |
16:00 |
Прогулянка |
🚶 |
17:00 |
Вечеря |
🍽️ |
19:00 |
Підготовка до сну |
🛁📖 |
🟨 Варіант 2 — Окремі картки (для вирізання, чергування)
🛏️ 08:00 – Прокидання
🍽️ 08:30 – Сніданок
🤸 09:00 – Зарядка
📚 09:30 – Заняття
🧸 10:00 – Вільна гра
🌳 10:30 – Прогулянка
🎨 11:30 – Малювання
🍲 12:00 – Обід
😴 12:30 – Сон
🍎 14:30 – Полуденок
👩👧 15:00 – Гра з дорослим
🚶 16:00 – Прогулянка
🍽️ 17:00 – Вечеря
🛁📖 19:00 – Підготовка до сну
🔹 Ці варіанти можна використати для створення індивідуального візуального графіку з піктограмами, фото дитини або предметів.
📝 Рекомендації для батьків
- Створіть візуальний розклад і повісьте його на рівні очей дитини.
- Використовуйте пісочний годинник, таймер, щоб допомогти орієнтуватися в часі.
- Розпочинайте нову дію словами «Зараз буде…», «Після цього…».
- Давайте вибір: «Хочеш малювати чи ліпити?»
- Не забувайте про сенсорні перерви між діяльністю.
Матеріал з інтернету