A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа "Інклюзивно-ресурсний центр" Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області

Як навчити дитину орієнтуватися у просторі?

Дата: 01.09.2023 12:21
Кількість переглядів: 341

          ЗПР 

Здатність орієнтуватися у просторі — одне з найважливіших умінь людини. Завдання мам і тат — полегшити життя своїй дитині і якомога раніше познайомити її з важливими поняттями, які неодмінно стануть у нагоді в майбутньому. Ось-ось настане навчальний рік, а тому всім батькам важливо, щоб дитина не заблукала — ні в місті, ні в школі.

3-4 РОКИ.

           3-4 роки - найкращий період для першого знайомства малюка з елементарними просторовими поняттями. З їх допомогою дитина зможе вказати напрямок навколо себе. Наприклад, що знаходиться спереду, знизу, вгорі, внизу, збоку.

            Оптимально починати вчити дитину просторового орієнтування у повсякденних справах. Наприклад, у процесі одягання: «Надягни рукавицю спочатку на ліву руку, а потім — на праву», «Зніми спочатку правий кросівок, а потім — лівий». Найважливіше спочатку допомогти розібратися в просторі щодо свого тіла. Зокрема, з якого боку у малюка права нога, права рука, праве вухо, а з якого — ліві частини тіла. Де в нього нижня половина тулуба, а де верхня. Що означає «вдягнути знизу» і «вдягнути зверху». Коли малюк освоїть ці поняття на собі, можна переходити до навколишніх предметів. Наприклад, ліхтар – ліворуч, будинок – праворуч, кіт – внизу, сонце – вгорі. Дитина запам'ятовуватиме вищезгадані поняття швидше, якщо батько сам їх коментуватиме, наприклад, під час ранкової зарядки: «Піднімемо ліву ногу вгору, опустимо її вниз. Відведемо руку вліво і піднімемо її вгору. Дотягнемося лівим ліктем до правого коліна». З малюками можна грати і в регулювальника: зробити смугу перешкод, дорогу для машин і влаштувати проїзд імпровізованим містом так, щоб дитина коментувала кожну дію: «Їдемо вправо, їдемо вліво». Також можна грати в угадайку: «Що це за предмет знаходиться ліворуч від тебе, поряд із фотографією?»

5-6 РОКІВ.

У цьому віці у дитини ускладнюється завдання. Потрібно вчити його орієнтуватися в просторі, що рухається (йти направо/ліворуч, вперед/назад), визначати знаходження предметів щодо себе: «Книга лежить праворуч від мене», «Переді мною їде машина».

            У цьому віковому проміжку дитини можна познайомити з ставленням предметів і об'єктів у просторі. А саме з такими поняттями, як «далеко» та «близько». Робити це корисно на практиці, вказуючи на різні предмети будинку або на вулиці і запитуючи: «Далеко чи близько від нас геть те дерево? А що знаходиться далі від нас — це дерево чи геть той будинок? Які квіти ростуть близько від нашої оселі? А який твій друг живе далеко від нашої школи? Також у цьому віці рекомендується закріплювати вже освоєні поняття: право-ліво, поруч, зверху-знизу, збоку, спереду-ззаду. Робити це зручно за допомогою підручних матеріалів та книг. Можна розташовувати предмети перед дитиною в довільному порядку і запитувати, де і що лежить: «Кубик знаходиться поряд з плюшевим ведмедем, наклейка над гудзиком, а гудзик праворуч від олівця». Предмети можна змінювати в різній послідовності, тим самим закріплюючи дитячу навичку найпростішого орієнтування. Корисно буде відпрацьовувати цю навичку на домочадцях: «Бабуся стоїть позаду мене», «Тато стоїть праворуч від дідуся», «Барсик лежить вгорі, на комоді, ліворуч від горщика з квіткою».

            Старший дошкільний вік – час первинних знань про побудову маршруту. Мами та тата можуть вчити майбутнього школяра рухатися надворі у заданому напрямі: вперед, назад, вправо, вліво. Особливо це зручно, якщо дивитися на вказівні знаки. Так дитина зможе освоїти знаки підземних та надземних переходів, зебри, світлофора — того, що стане в нагоді йому пізніше. Таким чином, дитина зможе скласти маршрут від будинку до саду чи школи чи від магазину – це чудова практика просторового орієнтування.

7 РОКІВ І СТАРШЕ.

               6-7 років - чудовий вік для розвитку дитячих навичок просторового моделювання. Добре у цьому допомагають графічні диктанти на аркушах у клітинку: «Початкова точка — дві клітинки праворуч і п'ять клітинок вниз. Далі креслимо лінії: одна клітина праворуч, дві клітинки вниз, п'ять клітинок праворуч, чотири клітини вниз, сім клітинок вліво». Підказка: буде цікавіше, якщо наприкінці такого диктанта вийде слон чи машинка.У сучасних книгарнях можна знайти безліч посібників і робочих зошитів з подібними диктантами, де дитина, з'єднуючи правильно клітини, отримує якісь зображення:
будиночки, лялька, плюшевий ведмедик.

             У молодшому шкільному віці дитина вже має елементарні вміння побудови схематичних карт. Це також дозволяє розвивати просторове орієнтування: можна попросити дитину намалювати план квартири, її власної кімнати або графічно зобразити маршрут від школи/садка до будинку. Закріпити навички дитині допоможуть різноманітні ігри. Наприклад, домашні, дачні або вуличні квести: батько ховає приз і дає дитині завдання знайти його, користуючись картою (два кроки вправо, п'ять кроків уперед, два кроки вліво, знизу під раковиною, позаду дивана, над полицею з книгами тощо).


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень