Хто такий асистент вчителя/вихователя,обов'язки,відповідальність
Хто такий асистент вчителя/вихователя?
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011 р. № 872 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах» у закладах загальної середньої освіти введено посаду асистента вчителя. В інклюзивних класах вводиться посада асистента вчителя загальноосвітнього навчального закладу з розрахунку одна штатна одиниця на один клас.
Відповідно до Наказу Міністерства освіти і науки України від 20 травня 2016 № 544 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 4 листопада 2010 року № 1055» у закладах дошкільної освіти введено посаду асистента вихователя. В інклюзивних групах вводиться посада асистента вихователя закладу дошкільної освіти з розрахунку одна штатна одиниця на одну групу.
Діяльність асистента вчителя врегульовано в Листі МОНмолодьспорту №1/9-675 від 25.09.2012 року «Щодо посадових обов’язків асистента вчителя».
Асистент вчителя:
- забезпечує соціально-педагогічний супровід учня з особливими освітніми потребами;
- разом із вчителем класу виконує навчальні, виховні, соціально-адаптаційні заходи, запроваджуючи ефективні форми їх проведення;
- допомагає учневі у виконанні навчальних завдань, залучає його до різних видів навчальної діяльності;
- у складі групи фахівців бере участь у розробленні та виконанні індивідуальної програми розвитку учня;
- здійснює адаптацію навчальних матеріалів з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності учня з особливими освітніми потребами.
Асистент вчителя за потреби працює зі всім класом. Основним завданням асистента вчителя є допомога вчителю в забезпеченні індивідуального підходу в освітньому процесі, створенні індивідуальної програми розвитку для дитини з особливими освітніми потребами.
Загальні обов’язки асистента вчителя/вихователя
- Спостереження за дитиною з метою вивчення її індивідуальних особливостей, схильностей інтересів та потреб.
- Пристосування навчальних матеріалів (за погодженням з учителем/вихователем та батьками дитини) та освітнього середовища відповідно до потенційних можливостей особливої дитини та з урахуванням її індивідуальних особливостей.
- Навчання особливої дитини використанню розумних пристосувань у навчанні та побуті.
- Підготовка інформації для учасників засідання команди супроводу за результатами спостереження за дитиною щодо її особливостей та потреб.
- Участь у розробці й реалізації індивідуальної програми розвитку, індивідуального навчального плану/індивідуального освітнього плану (для закладів дошкільної освіти).
- Оцінювання рівня досягнення цілей, передбачених в індивідуальній програмі розвитку (спільно з учителем/вихователем).
- Забезпечення ефективного спілкування з учителем/вихователем, дитячим колективом, іншими фахівцями.
- Реагування на непередбачувані ситуації в міру їх виникнення.
- Дотримання вимог конфіденційності.
Що не належить до обов’язків та відповідальності асистента вчителя/вихователя?
- Бути єдиною особою, відповідальною за навчальний процес у класі/групі, навіть за відсутності вчителя/вихователя.
- Самостійно розробляти планування освітнього процесу, обирати методи навчання, призначати певні види навчальної діяльності для дитини (тільки допомагає вчителю/вихователю).
- Вносити інформацію в індивідуальні документи дитини без погодження з учителем/вихователем.
- Повноцінно замінювати вчителя/вихователя на уроках/заняттях.
- Проводити заняття замість корекційних спеціалістів (психолога, дефектолога, логопеда).
- Самостійно оцінювати досягнення особливої дитини.
- Звітувати перед батьками, перед представниками керівних органів управління з питань проведення навчально-виховного процесу в класі/групі.
- Забезпечувати задоволення соціальних та фізіологічних потреб дітей із складними порушеннями розвитку під час їх перебування в закладі освіти (це функції асистента дитини)