Пластилінографія, як засіб розвитку дрібної моторики у дітей
Розвиток дрібної моторики є важливим етапом формування особистості, здатної творчо мислити і легко навчатися. Дитина пізнає навколишній світ за допомогою простих маніпуляцій. Йому хочеться все побачити, помацати і навіть спробувати на смак.
Дрібна моторика - це здатність виконання дрібних рухів пальцями і руками за допомогою скоординованих дій нервової, м'язової і кісткової систем. Дрібна моторика починає розвиватися з дитячого віку природним чином. Спочатку дитина вчиться хватати предмет, після з'являються навички перекладання з руки в руку, в подальшому дитина, підростаючи, вчиться тримати ложку, олівець. З віком моторні навички стають більш різноманітними і складними. Збільшується дії, які потребують узгоджених рухів обох рук.
Рівень розвитку дрібної моторики - один з показників інтелектуальної готовності до шкільного навчання. Дитина, у якої цей рівень досить високий, вміє логічно міркувати, у неї добре розвинена пам'ять і увага, зв'язкова мова. Уміння виконувати дрібні рухи з предметами розвивається у старшому дошкільному віці, саме до 6 років.
В арсеналі батьків і педагогів заготовлені різні засоби розвитку дрібної моторики рук. Але одним з найбільш цікавих видів діяльності, в якому максимально задіяні пальці рук, змушуючи суглоби здійснювати багато дрібних і швидких рухів для дитини дошкільника є образотворча діяльність.
Вона поєднує в собі малювання, ліплення, аплікацію. Пробудження інтересу до образотворчої діяльності у дітей, так само сприяє використання нетрадиційних технік роботи з різними матеріалами. Однією з таких форм діяльності є нетрадиційна техніка роботи з пластиліном -«Пластилінографія».
«Пластілінографія» (від «графія» - створювати, зображати, «пластилін» - матеріал, за допомогою якого здійснюється виконання задуму) - це техніка, суть якої полягає в створенні пластиліном ліпних картини на будь-якій основі (паперової, картонної і ін. ), завдяки якій зображення виходять більш-менш опуклі, об'ємні і на горизонтальній поверхні. Пластилін - пластичний і м'який матеріал для дитячої творчості, що володіє властивістю приймати і тримати задану форму, а основним інструментом в пластилінографіі є руки, отже, рівень розвитку дрібної моторики рук дітей залежить від уміння володіти власними руками. Дана техніка гарна тим, що, займаючись пластилінографію, у дитини розвивається вправність рук, зміцнюється їх сила, рухи обох рук стають більш узгодженими, а рухи пальців диференціюються, дитина готує руку до освоєння такого складного навику, як письмо. Цьому всьому сприяє хороша м'язове навантаження пальчиків.
Цей вид творчості благотворно впливає на розвиток уваги і пам'яті: діти запам'ятовують прийоми і способи роботи з пластиліном, в міру необхідності відтворюють збережені в пам'яті знання і вміння, самостійно фантазують і застосовують отримані знання на практиці. Заняття пластилінографіії виховують в дітях посидючість, відповідальність, акуратність, дбайливе ставлення до навколишніх предметів, творчі здібності.
Однак важливо пам'ятати те, що в процесі занять з пластилінографії, не варто ставити перед дітьми складних завдань, щоб не відбити бажання у дошкільнят займатися таким видом творчості. Краще завжди починати з простого, підбадьорюючи дітей, як красиво у них вийшло. Освоївши прості способи малювання пластиліном, можна почати виконувати вже більш складні роботи. Завдяки техніці пластилінографіі, можна створювати різні композиції на площині із зображенням елементів тваринного і рослинного світу, орнаменти, різні натюрморти.
Таким чином, «Пластилінографія» - як нетрадиційне засіб розвитку дрібної моторики дитячих рук незамінна в художній творчості, вона координує рухи пальчиків, розвиває зір, дозволяє розкрити творчий потенціал дитини.
Матеріал з інтернету