ВИВЧЕННЯ РІВНЯ СОЦІАЛІЗАЦІЇ СТАРШОКЛАСНИКІВ
Мета: визначення соціалізації та моральної вихованості учня.
Вік учнів: від 14 років.
Матеріали: роздруковані бланки тесту й контрольні аркуші відповідей, ручки або олівці.
Інструкція. Учню пропонується прочитати двадцять суджень і оцінити ступінь своєї згоди або незгоди за шкалою:
- 4 — завжди;
- З — майже завжди;
- 2 — іноді;
- 0 — ніколи.
Судження
- Я намагаюся у всьому слухатися вчителів і батьків.
- Вважаю, що завжди треба чимось відрізнятися від інших людей.
- За що б я не взявся, мені все під силу.
- Я вмію прощати людей.
- Я прагну чинити так само, як і мої друзі.
- У будь-якій справі мені хочеться бути попереду однолітків.
- Я стаю дуже впертим, якщо впевнений у своїй правоті.
- Творити добро — це головний девіз мого життя.
- Я намагаюся чинити так, щоб мене відзначили.
- У спілкуванні з однолітками я завжди відстоюю власну думку.
- Якщо я щось задумав, то обов'язково виконаю.
- Мені подобається допомагати іншим людям.
- Мені хочеться, щоб зі мною всі дружили.
- Якщо мені хтось не подобається, я з ним спілкуватися не буду.
- Я прагну завжди перемагати й вигравати.
- Я завжди переживаю неприємності інших людей, як свої власні.
- Я уникаю сварок із друзями.
- Я намагаюся доводити свою правоту, навіть якщо з моєю думкою не згодні інші.
- Якщо я за щось беруся, то завжди закінчую.
- Я завжди захищаю тих, кого кривдять.
Опрацювання отриманих результатів
Кожен рядок контрольного аркушу характеризує один із напрямів соціального розвитку особистості учня. При опрацюванні даних сума відповідей у кожному рядку підраховується і ділиться на 5.
- Оцінка соціальної адаптованості учня визначається сумою оцінок першого рядка (і поділу отриманої суми на 5).
- Оцінка автономності учня визначається сумою оцінок другого рядка.
- Оцінка соціальної активності учня визначається аналогічно (операція з третім рядком).
- Оцінка моральності учня визначається аналогічно (операція з четвертим рядком).
Інтерпретація отриманих результатів
- Якщо одержаний коефіцієнт більше З, можна констатувати високий ступінь соціалізації підлітка;
- якщо одержаний коефіцієнт більше 2, але менше З, можна констатувати середній ступінь розвитку соціальних якостей;
- якщо одержаний коефіцієнт менше 2, можна констатувати низький ступінь розвитку соціальних якостей.
Отримані результати необхідно уважно й неквапливо осмислити, узагальнити, розставити акценти. І вже на цій основі планувати подальшу навчально-виховну роботу з конкретним учнем, ураховуючи виявлені показники.