A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа "Інклюзивно-ресурсний центр" Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області

Розвиток зорово-просторового сприйняття і наочно – образного мислення

Дата: 31.03.2023 10:50
Кількість переглядів: 227

Напрямки роботи і зразкові завдання:

1. Ознайомлення з основними геометричними фігурами, величиною (коло, квадрат, трикутник, овал, ромб, шестикутник; широкий – вузький, довгий – короткий і т. п.);

2. Ознайомлення з просторовими відносинами й поняттями, що їх позначають (над – під, спереду – позаду, право – ліво і т. д.);

Примірні вправи:

1.«Вгадай, що задумано?» - один з дітей описує задуманий предмет, а інший повинен здогадатися, що це за предмет.

2.«Здогадайся, що намалював художник?» - аналогічна гра. Дорослий описує дітям малюнок наступним чином: «Художник намалював великий квадрат. Усередині нього - квадрат поменше, який поділив двома лініями хрест - навхрест на чотири частини. До великого квадрату домалював зверху трикутник кутом догори. Що це?» (Будиночок).

3.Корисні ігри на запам'ятовування поєднань різних геометричних форм, які пропонуються візуально. (Зразок поєднання геометричних форм: в центрі зображено квадрат, ліворуч і праворуч від нього – по одному овалу, зверху і знизу від нього – по одному трикутнику).

Розвиток навичок уявного переміщення і трансформації зорових образів:

Бажано використовувати такі вправи, як складання картинок, розрізаних на декілька частин, завдання на домальовування («Домалюй півовал до будь-якого предмета»).

Формування навичка схематичного зображення просторових відносин:

Дітей в ігровій формі навчають, спираючись на «карту-шлях», орієнтуватися в лабіринті. З тією ж метою використовують гру «Куди сховалася лялька?», в якій дитина відшукує в іграшковій кімнаті заховану ляльку за допомогою плану цієї кімнати, де це місце позначене. Подібні вправи полегшують згодом засвоєння схем фонетичного, морфологічного і граматичного аналізу.

Формування зображувально - графічних здібностей:

  1. Штрихування за контуром, обведення, змальовування геометричних фігур;
  2. домальовування незакінчених малюнків (коло, трикутник, жук);
  3. малювання з натури з метою зобразити як можна більше деталей;
  4. домальовування малюнків з відсутніми деталями (даються закінчені зображення, але з відсутніми деталями);
  5. відтворення фігур і комбінацій декількох фігур по пам'яті;
  6. лист літер і слів на шаблонах. (Виготовляється шаблон для рукописного шрифту за допомогою якого  дитина відпрацьовує рухи для зображення букв).

Розвиток функції послідовності

Використовуються наступні ігри та вправи:

  1.скопіювати ряд, що складається з фігур різного кольору, розташованих у певній послідовності;

2.«Збери намисто» (нанизати, розфарбувати), що відрізняються за кольором або формою: за зразком (3 – 6 елементів), по пам'яті (2 – 6 елементів);

3.«Що змінилося?» (по пам'яті виявити зміну послідовності) – 3-6 елементів;

4.Відстукивання ритмів на слух або за графічною схемою;

5.Відновлення порядку фраз в оповіданні;

6. Відновлення порядку слів у фразі;

7. Відновлення порядку звуків у слові.

Розвиток уваги (концентрація, розподіл і переключення):

У роботі з розвитку уваги необхідні вправи, спрямовані на формування як зорової, так і слухової уваги. Основний акцент слід робити на формуванні довільної регуляції уваги.

Рекомендуються наступні завдання:

1.Тривале сортування і нанизування намистинок;

2.Простежування поглядом лінії від її початку до кінця, коли вона переплітається з іншими лініями («Хто з ким говорить по телефону?»);

3.«Синхронний рахунок». Порахувати кількість зображень 2-х видів (метелики і кульки або кружечки й палички), не звертаючи уваги на інші предмети, зображені на картинці.

Напрямки роботи і зразкові завдання:

1. Ознайомлення з основними геометричними фігурами, величиною (коло, квадрат, трикутник, овал, ромб, шестикутник; широкий – вузький, довгий – короткий і т. п.);

2. Ознайомлення з просторовими відносинами й поняттями, що їх позначають (над – під, спереду – позаду, право – ліво і т. д.);

Примірні вправи:

1.«Вгадай, що задумано?» - один з дітей описує задуманий предмет, а інший повинен здогадатися, що це за предмет.

2.«Здогадайся, що намалював художник?» - аналогічна гра. Дорослий описує дітям малюнок наступним чином: «Художник намалював великий квадрат. Усередині нього - квадрат поменше, який поділив двома лініями хрест - навхрест на чотири частини. До великого квадрату домалював зверху трикутник кутом догори. Що це?» (Будиночок).

3.Корисні ігри на запам'ятовування поєднань різних геометричних форм, які пропонуються візуально. (Зразок поєднання геометричних форм: в центрі зображено квадрат, ліворуч і праворуч від нього – по одному овалу, зверху і знизу від нього – по одному трикутнику).

Розвиток навичок уявного переміщення і трансформації зорових образів:

Бажано використовувати такі вправи, як складання картинок, розрізаних на декілька частин, завдання на домальовування («Домалюй півовал до будь-якого предмета»).

Формування навичка схематичного зображення просторових відносин:

Дітей в ігровій формі навчають, спираючись на «карту-шлях», орієнтуватися в лабіринті. З тією ж метою використовують гру «Куди сховалася лялька?», в якій дитина відшукує в іграшковій кімнаті заховану ляльку за допомогою плану цієї кімнати, де це місце позначене. Подібні вправи полегшують згодом засвоєння схем фонетичного, морфологічного і граматичного аналізу.

Формування зображувально - графічних здібностей:

  1. Штрихування за контуром, обведення, змальовування геометричних фігур;
  2. домальовування незакінчених малюнків (коло, трикутник, жук);
  3. малювання з натури з метою зобразити як можна більше деталей;
  4. домальовування малюнків з відсутніми деталями (даються закінчені зображення, але з відсутніми деталями);
  5. відтворення фігур і комбінацій декількох фігур по пам'яті;
  6. лист літер і слів на шаблонах. (Виготовляється шаблон для рукописного шрифту за допомогою якого  дитина відпрацьовує рухи для зображення букв).

Розвиток функції послідовності

Використовуються наступні ігри та вправи:

  1.скопіювати ряд, що складається з фігур різного кольору, розташованих у певній послідовності;

2.«Збери намисто» (нанизати, розфарбувати), що відрізняються за кольором або формою: за зразком (3 – 6 елементів), по пам'яті (2 – 6 елементів);

3.«Що змінилося?» (по пам'яті виявити зміну послідовності) – 3-6 елементів;

4.Відстукивання ритмів на слух або за графічною схемою;

5.Відновлення порядку фраз в оповіданні;

6. Відновлення порядку слів у фразі;

7. Відновлення порядку звуків у слові.

Розвиток уваги (концентрація, розподіл і переключення):

У роботі з розвитку уваги необхідні вправи, спрямовані на формування як зорової, так і слухової уваги. Основний акцент слід робити на формуванні довільної регуляції уваги.

Рекомендуються наступні завдання:

1.Тривале сортування і нанизування намистинок;

2.Простежування поглядом лінії від її початку до кінця, коли вона переплітається з іншими лініями («Хто з ким говорить по телефону?»);

3.«Синхронний рахунок». Порахувати кількість зображень 2-х видів (метелики і кульки або кружечки й палички), не звертаючи уваги на інші предмети, зображені на картинці.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень