Розвиток зорово-просторового сприйняття і наочно – образного мислення
Напрямки роботи і зразкові завдання:
1. Ознайомлення з основними геометричними фігурами, величиною (коло, квадрат, трикутник, овал, ромб, шестикутник; широкий – вузький, довгий – короткий і т. п.);
2. Ознайомлення з просторовими відносинами й поняттями, що їх позначають (над – під, спереду – позаду, право – ліво і т. д.);
Примірні вправи:
1.«Вгадай, що задумано?» - один з дітей описує задуманий предмет, а інший повинен здогадатися, що це за предмет.
2.«Здогадайся, що намалював художник?» - аналогічна гра. Дорослий описує дітям малюнок наступним чином: «Художник намалював великий квадрат. Усередині нього - квадрат поменше, який поділив двома лініями хрест - навхрест на чотири частини. До великого квадрату домалював зверху трикутник кутом догори. Що це?» (Будиночок).
3.Корисні ігри на запам'ятовування поєднань різних геометричних форм, які пропонуються візуально. (Зразок поєднання геометричних форм: в центрі зображено квадрат, ліворуч і праворуч від нього – по одному овалу, зверху і знизу від нього – по одному трикутнику).
Розвиток навичок уявного переміщення і трансформації зорових образів:
Бажано використовувати такі вправи, як складання картинок, розрізаних на декілька частин, завдання на домальовування («Домалюй півовал до будь-якого предмета»).
Формування навичка схематичного зображення просторових відносин:
Дітей в ігровій формі навчають, спираючись на «карту-шлях», орієнтуватися в лабіринті. З тією ж метою використовують гру «Куди сховалася лялька?», в якій дитина відшукує в іграшковій кімнаті заховану ляльку за допомогою плану цієї кімнати, де це місце позначене. Подібні вправи полегшують згодом засвоєння схем фонетичного, морфологічного і граматичного аналізу.
Формування зображувально - графічних здібностей:
- Штрихування за контуром, обведення, змальовування геометричних фігур;
- домальовування незакінчених малюнків (коло, трикутник, жук);
- малювання з натури з метою зобразити як можна більше деталей;
- домальовування малюнків з відсутніми деталями (даються закінчені зображення, але з відсутніми деталями);
- відтворення фігур і комбінацій декількох фігур по пам'яті;
- лист літер і слів на шаблонах. (Виготовляється шаблон для рукописного шрифту за допомогою якого дитина відпрацьовує рухи для зображення букв).
Розвиток функції послідовності
Використовуються наступні ігри та вправи:
1.скопіювати ряд, що складається з фігур різного кольору, розташованих у певній послідовності;
2.«Збери намисто» (нанизати, розфарбувати), що відрізняються за кольором або формою: за зразком (3 – 6 елементів), по пам'яті (2 – 6 елементів);
3.«Що змінилося?» (по пам'яті виявити зміну послідовності) – 3-6 елементів;
4.Відстукивання ритмів на слух або за графічною схемою;
5.Відновлення порядку фраз в оповіданні;
6. Відновлення порядку слів у фразі;
7. Відновлення порядку звуків у слові.
Розвиток уваги (концентрація, розподіл і переключення):
У роботі з розвитку уваги необхідні вправи, спрямовані на формування як зорової, так і слухової уваги. Основний акцент слід робити на формуванні довільної регуляції уваги.
Рекомендуються наступні завдання:
1.Тривале сортування і нанизування намистинок;
2.Простежування поглядом лінії від її початку до кінця, коли вона переплітається з іншими лініями («Хто з ким говорить по телефону?»);
3.«Синхронний рахунок». Порахувати кількість зображень 2-х видів (метелики і кульки або кружечки й палички), не звертаючи уваги на інші предмети, зображені на картинці.
Напрямки роботи і зразкові завдання:
1. Ознайомлення з основними геометричними фігурами, величиною (коло, квадрат, трикутник, овал, ромб, шестикутник; широкий – вузький, довгий – короткий і т. п.);
2. Ознайомлення з просторовими відносинами й поняттями, що їх позначають (над – під, спереду – позаду, право – ліво і т. д.);
Примірні вправи:
1.«Вгадай, що задумано?» - один з дітей описує задуманий предмет, а інший повинен здогадатися, що це за предмет.
2.«Здогадайся, що намалював художник?» - аналогічна гра. Дорослий описує дітям малюнок наступним чином: «Художник намалював великий квадрат. Усередині нього - квадрат поменше, який поділив двома лініями хрест - навхрест на чотири частини. До великого квадрату домалював зверху трикутник кутом догори. Що це?» (Будиночок).
3.Корисні ігри на запам'ятовування поєднань різних геометричних форм, які пропонуються візуально. (Зразок поєднання геометричних форм: в центрі зображено квадрат, ліворуч і праворуч від нього – по одному овалу, зверху і знизу від нього – по одному трикутнику).
Розвиток навичок уявного переміщення і трансформації зорових образів:
Бажано використовувати такі вправи, як складання картинок, розрізаних на декілька частин, завдання на домальовування («Домалюй півовал до будь-якого предмета»).
Формування навичка схематичного зображення просторових відносин:
Дітей в ігровій формі навчають, спираючись на «карту-шлях», орієнтуватися в лабіринті. З тією ж метою використовують гру «Куди сховалася лялька?», в якій дитина відшукує в іграшковій кімнаті заховану ляльку за допомогою плану цієї кімнати, де це місце позначене. Подібні вправи полегшують згодом засвоєння схем фонетичного, морфологічного і граматичного аналізу.
Формування зображувально - графічних здібностей:
- Штрихування за контуром, обведення, змальовування геометричних фігур;
- домальовування незакінчених малюнків (коло, трикутник, жук);
- малювання з натури з метою зобразити як можна більше деталей;
- домальовування малюнків з відсутніми деталями (даються закінчені зображення, але з відсутніми деталями);
- відтворення фігур і комбінацій декількох фігур по пам'яті;
- лист літер і слів на шаблонах. (Виготовляється шаблон для рукописного шрифту за допомогою якого дитина відпрацьовує рухи для зображення букв).
Розвиток функції послідовності
Використовуються наступні ігри та вправи:
1.скопіювати ряд, що складається з фігур різного кольору, розташованих у певній послідовності;
2.«Збери намисто» (нанизати, розфарбувати), що відрізняються за кольором або формою: за зразком (3 – 6 елементів), по пам'яті (2 – 6 елементів);
3.«Що змінилося?» (по пам'яті виявити зміну послідовності) – 3-6 елементів;
4.Відстукивання ритмів на слух або за графічною схемою;
5.Відновлення порядку фраз в оповіданні;
6. Відновлення порядку слів у фразі;
7. Відновлення порядку звуків у слові.
Розвиток уваги (концентрація, розподіл і переключення):
У роботі з розвитку уваги необхідні вправи, спрямовані на формування як зорової, так і слухової уваги. Основний акцент слід робити на формуванні довільної регуляції уваги.
Рекомендуються наступні завдання:
1.Тривале сортування і нанизування намистинок;
2.Простежування поглядом лінії від її початку до кінця, коли вона переплітається з іншими лініями («Хто з ким говорить по телефону?»);
3.«Синхронний рахунок». Порахувати кількість зображень 2-х видів (метелики і кульки або кружечки й палички), не звертаючи уваги на інші предмети, зображені на картинці.