Мовний розвиток дітей через гру
У дошкільному віці велике значення в мовному розвитку дітей має гра. Її характером визначаються мовні функції, зміст і засоби спілкування. Для мовного розвитку використовуються всі види ігрової діяльності.
У сюжетно - рольовій грі вдосконалюється діалогічна мова, виникає потреба в зв'язного монологічного мовлення.
Однією з перших форм дитячої ігрової діяльності є сюжетно-рольова гра.
Сюжетно-рольова гра надає позитивний вплив на розвиток мови. В ході гри дитина вголос розмовляє з однолітками, або з іграшками, а також наслідує звукам (рев мотора, гудок пароплава) і голосам звірів (іржання коня, нявкання кішки). В процесі гри вихователь багато розмовляє з дітьми, в результаті чого у дітей, які не розмовляють, виникає потреба в мовному спілкуванні. Йому хочеться попросити дорослого про будь що, повідомити йому щось. Дорослий всіляко спонукає дітей звертатися з питаннями з приводу тієї чи іншої іграшки. Таким чином, в сюжетно-рольовій грі розвивається мовна активність дітей.
У сюжетно-рольових іграх діти беруть на себе ролі дорослих людей і в ігровій формі відтворюють їх діяльність Лікар слухає хворого", "Тато забиває цвях". Дійові особи в грі з'являються шляхом рольового перевтілення в той чи інший спосіб самої дитини, іграшок і навколишніх його дітей і дорослих. Я буду мама, а ти моя донька ", - говорить дівчинка, тим самим визначаючи свою роль і роль подруги. Хлопчик садовить ляльку в автомобіль і каже: "Це у нас шофер". Спочатку ігрова діяльність дітей носить індивідуальний характер, так як вони не вміють узгоджувати свої дії з діями інших гравців.
Навчаючи дітей сюжетно-рольових ігор доцільно починати з ігор з дидактичною іграшкою, в яких дорослий показує дитині ті чи інші дії: «Укладемо ляльку спати»; «Напоїти ляльку чаєм». Засвоївши їх, дитина в змозі грати самостійно.
Граючи з іграшкою і одночасно слухаючи вихователя, дитина швидко і добре запам'ятовує її назву, наслідуючи дорослого. Показуючи, як треба грати, слід все дії позначати словом. При цьому важливо відразу ж передати предмет дитині, щоб він, наслідуючи дорослого, діяв з ним, а вихователь супроводжував би словом не тільки свої дії, але і дії дитини: «Я качаю Катрусю. Оля качає Катрусю. Юля качає Катрусю ».
З огляду на, що у дітей знижено розуміння зверненої мови, необхідно стежити за тим, наскільки дитина розуміє дорослого. З цією метою вихователь просить його називати або показувати іграшки, про які йде мова в грі.
Необхідною умовою успішного розвитку мовлення дітей в сюжетно-рольовій грі є підбір різноманітних іграшок: ляльок, одягу для них, наборів посуду, меблів, овочів і фруктів, машин різного призначення і.т.і. Однак разом з сюжетними іграшками, які зображують зменшені реальні предмети, в грі можуть використовуватися предмети, які заміщають реальні (палички, кубики, кульки, і т.і.). При загальному недорозвитку мовлення дитина важко оволодіває навичками застосування предметів - замінників. У міру оволодіння дітьми сюжетно-рольовою грою дорослому слід показати, що можна використовувати олівець або паличку замість градусника, а кубик замість мила.
Фахівець-Світлана Кравченко