ПОРАДИ БАТЬКАМ ЩОДО ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК САМООБСЛУГОВУВАННЯ
ПОРАДИ БАТЬКАМ ЩОДО ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК САМООБСЛУГОВУВАННЯ
Самообслуговування – задоволення своїх побутових потреб, як – от одягання/роздягання, умивання, споживання їжі, прибирання тощо, власними силами.
До 3 років дитина має навчитися самостійно їсти , одягатися та роздягатися, умиватися, складати речі та іграшки, сортувати одяг після прання ( дитячий – дорослий). Також до цього часу вона здебільшого навчається проявляти свій вибір: одежі чи іграшок для прогулянки, улюбленого посуду, місць для проведення дозвілля тощо.
У 3 – 4 роки дитина вже здатна обирати вид активної діяльності із запропонованих, допомагає дорослим у сервіруванні столу, догляді за рослинами та домашніми тваринами, прибиранні. Виконує епізодичні короткотривалі доручення: принести книжку, почистити й розставити взуття на поличці, вологою ганчіркою витерти підлогу у важкодоступних для дорослого місцях, подрібнити негострим ножем варені овочі для салату тощо.
У 5 – 6 років дошкільник здатен самостійно обирати вид діяльності, певний час займатися нею з власної ініціативи без участі дорослого, виконувати щоденні обов’язки в родині , проявляє творчість під час виконання трудових дій. У цей період його самостійність проявляється в умінні наполегливо докладати зусилля, долати труднощі, доводити розпочату справу до кінця.
!!! Щоб прагнення до самостійності не вилилося у свавілля, слід, надаючи малюкові свободу вибору, одночасно ознайомлювати його із загальноприйнятими нормами поведінки. Адже вихована людина завжди зважає на почуття, думки та інтереси тих, хто поряд.
Формуємо навички самообслуговування в повсякденні
- Вірте у свого малюка. Підтримуйте його самостійні дії. Фрази на кшталт «Не чіпай, бо розіб’єш» доречно замінити доброзичливими порадами: «Тримай двома руками, і тарілка не впаде» тощо.
- Не виконуйте за дитину те, що вона може зробити сама. Надавайте допомогу лише тоді, коли малюк сам про це попросить.
- Визначте правила і дотримуйтеся їх. Домовтеся, що можна робити дитині, а що лише дорослим (брати сірники, гострі ножі, праску тощо).
- Подбайте, щоб дитина могла вдягатися без вашої допомоги. Вибирайте дитяче взуття та одяг зі зручними застібками, кнопками, липучками, светри і футболки з вільною горловиною, шорти і штани на резинці.
- Створіть безпечне середовище. Облаштуйте на кухні спеціальну дитячу зону – шафку або поличку, де буде зберігатися посуд малюка. У ванній розмістить у зручному місці рушник, зубну щітку, пасту і гребінець. Також вам знадобиться підставка або стільчик, щоб дитині було зручно дотягуватися до крана. Покажіть їй , куди слід складати одяг для прання.
- Забезпечте доступність потрібних предметів. У шафі для одягу виділіть для дитини нижні полички, до яких їй буде легко дотягнутися, подбайте про зручні вішачки. Якщо речі будуть доступні для малюка, незалежність у виборі одягу неодмінно з’явиться! Організуйте в дитячій кімнаті привабливі зони для зберігання іграшок. Розташуйте ігри, альбоми для малювання та канцелярське приладдя якнайбільше у вільному доступі.
- Систематично залучайте малюка до щоденних справ. За допомогою казок та ігор перетворюйте рутинні дії на захопливі, веселі та цікаві пригоди.
- Акцентуйте увагу на досягненнях малюка. Обговорюючи події дня перед сном, використовуйте «Я – повідомлення», «Я задоволена (ий), що ти сьогодні сам(а) так гарно склала (в) свої речі», «я радію , що ти стаєш справжнім помічником/ справжньою помічницею» тощо.
- Закріпіть за малюком постійне доручення, відповідне його віку. Обсяг обов’язків поступово збільшуйте, а міру контролю зменшуйте.
- Заохочуйте до прибирання. Поставте в дитячій кімнаті невеличку урну, совок і щітку для самостійного прибирання сміття зі столу й підлоги. Подбайте про естетичну привабливість і зручність знарядь праці ( яскраві м’які ганчірки для прибирання, губки для миття посуду, щіточки для взуття та одягу, лійки для поливання рослин, дитячий садовий інвентар тощо).
- Залучайте дитину до «дорослих» справ. Беріть дитину на закупи і враховуйте її вибір. Пояснюйте, яку суму ви можете витратити сьогодні, і разом контролюйте вартість обраних товарів.
Уникайте: гіперопіки, усунення дитини від практичних дій; намагань поквапити малюка в його діяльності; акцентування уваги на помилках; порівняння дитини з іншими малятами.
Матеріал з інтернету