Співпраця фахівців та батьків дитини з ООП: основні засади ефективної роботи
Яка роль батьків у складі команди психолого-педагогічного супроводу.
Ефективність роботи команди психолого-педагогічного супроводу та успішність розвитку дитини із особливими освітніми потребами безпосередньо залежить від порозуміння між членами команди та зосередження на загальній меті. Батьки дитини з особливими освітніми потребами є постійними учасниками команди супроводу та мають право обирати форму навчання й заклад освіти для своєї дитини, виражати свою думку щодо подальшого розвитку та напрямів корекційно-розвивальної роботи.
На практиці спеціалістам і батькам буває вкрай важко дійти згоди та працювати злагоджено. Від чого залежить ефективна робота та співпраця? Як домовлятися членам команди психолого-педагогічного супроводу? Яка роль батьків у складі команди психолого-педагогічного супроводу? Відповіді на ці та інші питання, які стосуються співпраці із батьками дитини з особливими освітніми потребами були розглянуті під час вебінару Маргарити Чайки.
Права батьків здобувачів освіти:
- Захищати відповідно до законодавства права та законні інтереси здобувачів освіти
- Звертатися до закладів освіти, органів управління освітою з питань освіти
- Обирати заклад освіти, освітню програму, вид і форму здобуття дітьми відповідної освіти
- Брати участь у громадському самоврядуванні закладу освіти, зокрема обирати і бути обраними до органів громадського самоврядування закладів освіти
- Завчасно отримувати інформацію про всі заплановані у закладі освіти та позапланові педагогічні, психологічні, медичні, соціологічні заходи, дослідження, обстеження, педагогічні експерименти та надавати згоду на участь у них дитини
- Брати участь у розробленні індивідуальної програми розвитку дитини та/або індивідуального навчального плану
- Отримувати інформацію про діяльність закладу освіти, результати навчання своїх дітей (дітей, законними представниками яких вони є) і результати оцінювання якості освіти у закладі освіти та його освітньої діяльності
Важливість присутності батьків у команді супроводу:
- Батьки знають дитину від народження
- Батьки обізнані у поетапності розвитку власної дитини
- Батьки мають унікальний емоційний контакт із власною дитиною
- Батьки відповідальні за майбутнє дитини
- Батьки супроводжують дитину впродовж усього життя.
Батьки відмовляються підписувати ІПР (індивідуальну програму розвитку):
Ймовірні причини:
- Немає згоди із визначеними загальними лініями розвитку дитини;
- Немає розуміння визначеного плану подальших подій та розвитку дитини;
- Немає розуміння поетапності розвитку психіки дитини з ООП;
- Неприйняття «діагнозу», який встановлено дитині;
- Неможливість виконання окремих визначених функцій та обов’язків за різних причин;
- Знижений емоційний фон самих батьків та неможливість, внаслідок цього, ефективно приймати участь в складанні ІПР.
Основні засади співпраці фахівців та батьків:
- Спільна справа
- Довіра
- Повага та рівні права
- Чіткий розподіл обов’язків
- Чіткий розподіл відповідальності
Робота з батьками:
- Прийняття батьками та родиною діагнозу дитини
- Прийняття батьками та родиною дитини
- Робота із переживаннями батьків (гіпер-позитивними/негативними)
- Побудова цілей та плану дій на найближчий та довгостроковий термін
- Робота над реалізацією плану
- Збереження власної психіки батьків
- Робота із сімейними конфліктами, робота із сіблінгами
Джерело: https://naiu.org.ua/spivpratsya-fahivtsiv-ta-batkiv-dytyny-z-oop-osnovni-zasady-efektyvnoyi-roboty/