ВПРАВИ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК ЧИТАННЯ В МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
Формування в дітей навичок читання — одне з найважливіших завдань початкової школи. Як мінімум два компоненти містить у собі сформована навичка читання:
а) техніку читання (правильне і швидке сприйняття й озвучування слів, засноване на зв'язку між їхніми зоровими образами, з одного боку, й акустичними і мовнорушійними, — з іншого);
б) розуміння тексту (його змісту).
Ці компоненти взаємозалежні і спираються один на одного: удосконалення техніки читання полегшує розуміння читача, а легкий для розуміння текст краще і точніше сприймається. При цьому на перших етапах формування навичок читання великого значення надають техніці, на наступних — розумінню тексту.
Читання рядків навпаки за словами
Написане прочитується таким чином, що останнє слово виявляється першим, передостаннє другим і т.д. Ця вправа відучує дитину від звичного стереотипу читання ліворуч—праворуч, розвиває тонкість рухів очей і є підготовчою для наступних вправ.
Читання рядків навпаки по літерах
Написане прочитується справа наліво так, що кожне слово, починаючи з останнього, озвучується по літерах у зворотному порядку. Ця вправа розвиває здатність до по-літерного аналізу кожного слова (прогнозування при цьому немає), створює в мовнорушійній системі установку на незвичне, несподіване сполучення звуків і гальмує довільність регуляції рухів очей, а також створює передумови для усунення поширених помилок «дзеркального читання (коли, наприклад, слово «шар» читається як «раш» і дитина не помічає помилки; тепер же, відчувши і прямий, і зворотний порядок слів і чітко усвідомивши їхню відмінність завдяки перенесенню зворотного читання з рангу випадкової операції у ранг усвідомленої цілеспрямованої дії, дитина припускатися помилок уже не буде).
Послідовне читання слів нормально і навпаки
Перше слово (у назві цієї вправи) читається звичайно: послідовне; друге — справа наліво; третє — як звичайно: слів; четверте — справа наліво: оньламрон і т.д. Ця вправа розвиває здатність перцептивної та мовнорушійної систем працювати при одночасному функціонуванні двох протилежних установок на добре знайомі, звичні образи та штампи і на нові, несподівані комплекси — і гнучко переходити від однієї до іншої. Багаторазово змінюючи дві принципово різні тактики читання: цілісну щодо слів, які нормально читаються, і неминуче фрагментарну, політерну щодо слів, які читаються навпаки, — дитина чітко усвідомлює їхню специфіку й відмінності; крім того, після зіткнення з важчим зворотним читанням у дитини формується установка на те, що звичайне читання — це порівняно нескладна, цілком посильна для неї справа.
Читання тільки другої половини слів
Під час читання ігнорується перша половина кожного слова й озвучується тільки остання; уявна лінія поділу проходить приблизно посередині слова, абсолютна точність необов'язкова. Ця вправа акцентує для дитини кінець слова як важливу його частину, що потребує такого самого сприйняття, як і початок, формує навички політерного його аналізу. Вона приводить до різкого зменшення розповсюджених помилок, коли правильно прочитується лише початок слова, а кінець його або додумується, або читається з перекручуваннями.
Читання «прихованих» слів
Дитині пропонують картки зі словами, прочитання яких ускладнене різними лініями, штрихами і простими малюнками, які перетинають літери (мал. 1). Ступінь утруднення., обумовлений кількістю ліній і складністю малюнків, добирається індивідуально для кожної дитини.
Можна сказати дитині, що це злий чарівник навмисно замаскував від неї слова, але він, усупереч цій перешкоді, усе-таки повинний прочитати їх, тому що вони, будучи прочитаними, позбавляють злого чарівника сили. Ця вправа (як і три останніх) закріплює в пам'яті дитини зорові цілісні образи літер і їх сполучень, розвиває й удосконалює вторинну зону потиличної кори лівої півкулі (18-е і 19-е поля Бродмана), нормальне функціонування якої є нейропсихологічною основою сприйняття вербального матеріалу.
Читання пунктирно написаних слів
Пропонуються картки зі словами, літери в яких написані не повністю, а без деяких їхніх частин, однак так, щоб зберігалася однозначність їхнього прочитання (мал. 2). Дитині кажуть, що тут були написані важливі для всіх відомості, однак згодом папірус застарів і написані слова частково зруйнувалися; необхідно всупереч цьому вилучили з них зміст. Ступінь руйнування літер із кожним разом поступово збільшується.
Читання накладених одне на одне слів
Слова на картках написані так. що одне «слово» «накладається» на інше, перетинається з ним (мал. 3). Повідомляють, що сильний ураган перемішав усі слова і дитині (казковому героєві) треба навести порядок і розставити все по місцях. Для цього треба назвати всі змішані слова. Кількість слів, що змішуються, і щільність їхнього накладання одне на одне поступово зростають.
Читання рядків із прикритою нижньою половиною
Чистий аркуш паперу накладають на рядок так, щоб верхні частини літер було добре видно, а нижні не видно (щоб вони знаходилися під аркушем). Після прочитання першого рядка аркуш зсувається так, щоб була прикрита нижня частина другого рядка, потім третього і т.д. Можна також розрізати стару книгу або газету на смужки, а потім у кожному рядку відрізати його нижню частину. Дитині пропонують, незважаючи на таку деформацію, все-таки спробувати прочитати текст. Починати можна з прикриття лише нижньої чверті рядка, поступово збільшуючи прикрите до половини і навіть більше. Зауважимо, що на початкових етапах тренування ця вправа виконується легше і з великим інтересом, якщо для цього використовується текст, із яким дитина вже трохи знайома, на наступних етапах варто використовувати тексти незнайомі.