Завдання на розвиток мислення для дітей з порушенням слуху дошкільного віку
Завдання на розвиток мислення для дітей з порушенням слуху дошкільного віку
У дітей з порушеннями слуху спостерігаються відставання у розвитку наочно-дійового мислення , що виявляється у значних труднощах у цілісному сприйнятті предметів. Тому обов’язковим завданням навчання дітей з порушеннями слуху є забезпечення планомірної роботи з розвитку мислення відповідно до їхніх актуальних можливостей й загальних законів розвитку мислення.
Для забезпечення ефективності роботи з розвитку мислення дошкільників з порушеннями слуху слід пам’ятати, що розумова діяльність – це розуміння певної задачі. Необхідно, щоб дитина пережила проблемну ситуацію, тобто, щоб у неї виникло запитання і по потребі знайти на нього відповідь. Переживання проблемної ситуації виникає у дитини тоді, коли їй пропонують (і водночас вона сама прагне) виконати якесь цікаве заняття, але в цьому є незнайомі умови, що перетворюють його в задачу. Тому на кожному занятті необхідно використовувати нові дидактичні матеріали, для закріплення – аналогічні за змістом і складністю, або до вже знайомих дитині предметів, картинок додавати нові, з якими вона буде повторно виконувати те чи інше завдання.
Всі запропоновані завдання допоможуть дорослим в організації та проведені навчання дошкільнят з порушеннями слуху:
- Використовуйте завдання, які навчають знаходити і поєднувати однакові зображення: викладіть перед дитиною зображення знайомих предметів і пропонуйте з решти карток, вибрати ідентичне зображення, та також використовуйте картки із зображенням предметів, які мають спільні, так і відмінні ознаки.
- Для вправи «Підбери пару» використовуються зображення парних предметів, наприклад, взуття, які дещо відрізняються за формою і за кольором.
- Вправа «Знайди тварину» це завдання є більш складним тому, що дитина має підібрати тварин, які зображені в різних ситуація та створити відповідні пари малюнків.
- Вправа «Покажи іграшку», запропонуйте малюку показати іграшку, яка зображена на малюнку, навчати зіставляти предмети з відповідним зображенням.
- Вправи на класифікацію предметів, пропонують розкласти на дві купки малюнки так, щоб у кожній купці вони чимось підходили один одному, наприклад, одяг, тварини, взуття, птахи тощо.
- Вправи , які формують у дитини розуміння смислових зв’язків між предметами, це ігри «Мама і малятко», «Хто що їсть», «Хто де живе».
- Вправляти дітей у самостійному знаходженні в предметах істотної ознаки для класифікації можна, організовуючи відому гру «Четвертий зайвий».
Завдання на формування вмінь виділяти в предметах основні ознаки: колір, форму, величину:
- Розкласти фігури на відповідні за кольором квадрати. На кожному наступному занятті форму та їх кількість змінюють, залишаючи ті самі кольори..
- Гра «Поштова скринька» для ознайомлення з формою предметів, у процесі якої малюк вчиться сприймати предмети не тільки зором, а й на дотик. Один набір кладуть у мішечок, а з другого дорослий бере по одній фігурці і просить дитину знайти таку ж саму у мішечку.
- Вправа «Великі-маленькі» на ознайомлення з величиною. Потрібно розкласти предмети на відповідні картинки, маленькі предмети на маленьку картинку, а великі – на велику.
Матеріал з інтернету : вчитель-дефектолог О.Лабик