Розвиваємо вміння ділити на склади
Склад – це найменше звукосполучення, яке легко вимовляється й складається з одного або кількох звуків.
Завдяки складам вибудовуються мелодика та ритміка мови, адже зі складів складаються слова. А склади, своєю чергою, складаються зі звуків. Але оскільки звуки самі по собі (особливо приголосні) ми зазвичай не вимовляємо, оскільки не маємо такої мовленнєвої потреби, то саме склад лінгвісти вважають найменшою одиницею мовленнєвого ланцюга, який можна вимовити без зусиль одним поштовхом повітря. Основне правило складоподілу – склад завжди містить один голосний звук. Голосний звук у складі є головним. Як навчити дитину визначати, скільки складів у слові?
Перш ніж дитина навчиться читати, варто їй показати, що слова мають певну ритмічну структуру, пов’язану зі складами. Займаючись із дошкільнятами, можна плескати в долоні на кожен склад, перекидати м’яч один одному, тупати ногами, стукати барабанними паличками в ритм складу. Можна навіть ледь проспівувати слово по складах. Усе це сприятиме розвитку мовного чуття, яке допомагатиме дитині швидше зрозуміти ті чи інші закономірності мови. Завдяки мовному чуттю дитині буде легше навчитися читати, вона робитиме менше орфографічних помилок, не матиме труднощів із переносом слова.
Ділити слово на склади – це вміння, яке потребує знань особливостей звуків та способів їх поєднань. Спершу ми вчимо дитину визначати на слух, скільки складів у слові. Далі навчаємо читати складами. Тоді від складів слід переходити до читання цілими словами. І наступний крок – знову вчимо ділити слово на склади, але вже усвідомлено, на основі звуко-буквеного аналізу.
Така діяльність є одним із перших етапів аналізу мовних явищ, сприяючи вдосконаленню мовної компетентності та грамотності при письмі. А саме цього ми і прагнемо, навчаючи дітей мови.